PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
WYMAGANIA NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA STOPNIA NAUCZYCIELA
DYPLOMOWANEGO ZGODNIE Z ROZPORZĄDZENIEM MENIS W SPRAWIE UZYSKANIA STOPNIA
AWANSU ZAWODOWEGO
§ 8 ust. 2 pkt.1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy
dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań
mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy
szkoły.
|
|
Zadania do
realizacji
|
Formy realizacji
zadań
|
Wstępna analiza własnych umiejętności
|
Autorefleksja
|
Poznanie procedury awansu zawodowego
|
Analiza przepisów prawa oświatowego
dotyczącego awansu zawodowego nauczycieli
|
Poszerzenie
wiedzy i umiejętności podejmowania działań na rzecz podwyższenia jakości
pracy szkoły
|
- Pełnienie roli przewodniczącego
zespołu matematycznego
(organizowanie spotkań nauczycieli,
przygotowywanie protokołów)
|
Doskonalenie
kompetencji zawodowych
|
Udział w formach doskonalenia
adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły
|
Wzbogacanie
metod i form pracy dydaktyczne i wychowawczej
|
-Wykorzystanie
metod aktywizujących w procesie
edukacyjnym
- Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach
- Praca z uczniem zdolnym
- Praca z uczniem o obniżonych wymaganiach
edukacyjnych
|
Diagnozowanie i
badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów
|
-Konstruowanie testów kompetencji ucznia,
przeprowadzanie analizy i wniosków do dalszej pracy
-Przeprowadzanie próbnych sprawdzianów oraz ich
opracowanie, analiza i wnioski do dalszej pracy
|
§ 8 ust.2 pkt.2
Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej
i komunikacyjnej.
|
|
Stosowanie
technologii komputerowej w pracy pedagogicznej.
|
-Wykorzystanie
komputera do przygotowania gazetki
matematycznej. -Prowadzenie zajęć z
wykorzystaniem pracowni mobilnej, tablicy interaktywnej
-Opracowanie prezentacji multimedialnych -Opracowanie
testów, sprawdzianów, scenariuszy zajęć lekcyjnych, regulaminów,
konkursów, dyplomów, informacji dla uczniów i rodziców -Publikacja
materiałów na mojej stronie internetowej -Korzystanie z programów
edukacyjnych, encyklopedii multimedialnych, platformy edukacyjnej,
e-dziennika
|
Promowanie szkoły
|
Publikacje artykułów z ważnych
wydarzeń szkoły na stronie internetowej szkoły i w lokalnej gazecie
|
§
8 ust. 2 pkt. 3 Umiejętność
dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez
prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i
nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach
wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.
|
|
Prowadzenie zajęć otwartych i lekcji
dla nauczycieli stażystów lub nauczycieli kontraktowych
|
Przygotowanie scenariuszy i
przeprowadzenie zajęć
|
Pełnienie obowiązku opiekuna stażu
lub opiekuna praktyk
|
Pomoc w opracowaniu planu rozwoju
zawodowego, konsultacje metodyczne, arkusze obserwacji
|
Opracowanie i udostępnienie na mojej
stronie internetowej scenariuszy lekcji, testów i kart pracy i planu rozwoju
zawodowego
|
-Opracowanie materiałów do
udostępnienia
-Zamieszczenie planu rozwoju
zawodowego na stronie internetowej
|
Współpraca z nauczycielami innych
przedmiotów
|
Prowadzenie wspólnych przedsięwzięć (np.:gazetki
szkolne, wyjścia)
|
Poszukiwanie nowatorskich rozwiązań
problemów
|
Konsultacje z innymi nauczycielami
matematyki, wymiana poglądów
|
§ 8 ust. 2 pkt.4a Opracowanie i wdrożenie programu działań
edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z
oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich
|
|
Nabywanie umiejętności projektowania własnych
działań
|
Opracowanie programu zajęć dodatkowych z
matematyki
|
Opracowanie regulaminu szkolnego
turnieju matematycznego
|
Przygotowanie i przeprowadzenie
szkolnego turnieju matematycznego
|
§ 8 ust. 2 pkt. 4c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w
szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub
opiekuńczych.
|
|
Organizowanie i
przeprowadzenie konkursów matematycznych.
|
Przygotowanie
uczniów do udziału w konkursach matematycznych
|
Organizowanie
Dnia Matematyki i Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia
|
Przygotowanie
regulaminu i kart pracy dla uczestników
|
Rozwijanie zainteresowań dzieci (współpraca z wolontariatem szkolnym,
samorządem szkolnym)
|
Współorganizowanie wyjazdów,
wycieczek , imprez szkolnych
|
Działania profilaktyczne
|
Pogadanki, udział w odchodach Dnia
Bezpiecznego Internetu
|
§ 8 ust. 2 pkt.4e
Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy
społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi
osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami.
|
|
Podejmowanie
działań na rzecz tworzenia tradycji szkolnej
|
Uczestniczenie w ważnych
uroczystościach, imprezach szkolnych
|
Nawiązanie
współpracy z Domem Samotnej Matki w Zielonce
|
Zorganizowanie zbiórki zabawek
|
Współpraca z pedagogiem szkolnym
|
Spotkania, konsultacje i rozmowy
|
Współpraca z biblioteką szkolną
|
|
Współpraca z Samorządem Uczniowskim i Wolontariatem
|
Pomoc przy sprzedawaniu ozdób
świątecznych
|
§ 8 ust.2 pkt.4 f
Uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy
zawodowej
|
|
Opracowanie publikacji
|
-Opracowanie i publikowanie
materiałów związanych z wykonywana pracą: scenariuszy, testów, sprawdzianów
-Opublikowanie w Internecie planu
rozwoju zawodowego
-Publikowanie w gazecie lokalnej
artykułów o wycieczkach, konkursach szkolnych
|
Nagroda dyrektora
|
Otrzymanie nagrody dyrektora
|
§ 8 ust.2 pkt.5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania
problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki
typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
|
|
Rozpoznanie i rozwiązanie pojawiających się w
szkole problemów edukacyjnych lub wychowawczych
|
-Diagnoza co najmniej dwóch wybranych problemów
edukacyjnych lub wychowawczych
-Dostosowanie skutecznych metod rozwiązania
problemu edukacyjnego lub wychowawczego.
|
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
Nauczyciel: Agnieszka Borysiewicz - Rzewuska
Data rozpoczęcia stażu: 01 wrzesień 2012
Planowany termin zakończenia stażu: 31 maj 2015
Szkoła: Szkoła Podstawowa Nr 2 w Ząbkach
Dyrektor Szkoły: mgr Irena Małyszczuk
Rodzaj działań i przedsięwzięć wynikających z wymagań rozporządzenia MEN z dnia
1 grudnia 2004r.
|
Formy realizacji
|
Termin
| |
§ 7 ust.2 pkt.1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.
|
1. Współpraca z opiekunem stażu.
· Zawarcie kontraktu i omówienie zasad współpracy.
· Przygotowanie planu rozwoju zawodowego.
· Ustalenie terminów spotkań z opiekunem.
· Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli – wnioski z obserwacji.
· Prowadzenie zajęć w obecności dyrektora, opiekuna stażu – konsultacja, opracowanie konspektów zajęć, analiza.
· Określenie mocnych i słabych stron własnej działalności.
· Analiza i wybór programów nauczania w oparciu o merytoryczne jego wartości.
· Analiza podstawy programowej z matematyki i zajęć komputerowych
· Opracowanie przedmiotowego systemu oceniania z matematyki, informatyki i zajęć komputerowych.
· Stosowanie aktywnych metod nauczania.
· Opracowanie pomocy dydaktycznych – gazetki, testy.
· Dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania i oceniania.
4. Publikowanie własnych prac.
· Opublikowanie planu rozwoju zawodowego na stronie blogu.
· Publikacja scenariuszy lekcji.
|
Wrzesień 2012
W ciągu całego okresu stażu
W ciągu całego okresu stażu.
Zgodnie z harmonogramem posiedzeń Rady
Pedagogicznej
W okresie trwania stażu
Cały okres stażu.
| |
§ 7 ust.2 pkt.2 umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
|
1. Współpraca podczas organizacji uroczystości szkolnych i różnorodnych imprez.
2. Współpraca z Samorządem Uczniowskim.
3. Sprawowanie opieki nad uczniami podczas wycieczek, imprez i wyjść poza szkolnych.
4. Przygotowanie ściennych gazetek o różnorodnej tematyce.
5. Udział w realizacji programu szkolnego – „Dzień bezpiecznego internetu”, „Bezpieczeństwo w szkole”.
6. Udział w przygotowaniu uczniów do konkursów
7. Prowadzenie dodatkowych zajęć z matematyki (informatyki, zajęć komputerowych) – praca z uczniem zdolnym.
8. Kontakty z Pedagogiem Szkolnym.
l Zapoznanie się z opiniami i orzeczeniami uczniów z PPP oraz realizacja zaleceń.
9. Rozmowy z rodzicami – w ramach „dni otwartych szkoły”.
10. Organizowanie spotkań z rodzicami uczniów mających kłopoty z nauką i zachowaniem.
11. Podejmowanie działań naprawczych i korygujących.
12. Działania charytatywne.
13. Realizowanie programu profilaktycznego szkoły.
|
Według planu
W okresie trwania stażu.
Co roku
W ciągu całego stażu
| |
§ 7 ust.2 pkt.3 umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej.
|
1. Poszerzenie wiedzy i umiejętności poprzez aktywny udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu.
2. Udział w pracach zespołu matematycznego, informatycznego i integracyjnego.
3. Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego – radach szkoleniowych.
4. Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego:
-konferencje szkoleniowe
-warsztaty metodyczne
5. Wykorzystanie komputera w pracy dydaktycznej.
6. Wykorzystywanie filmów edukacyjnych, rzutnika, tablicy interaktywnej.
7. Przygotowywanie materiałów na gazetki ścienne.
8. Samodzielne tworzenie dyplomów na konkursy przedmiotowe.
9. Udział w szkoleniach z zakresu obsługi komputera, tworzenia własnego bloga.
10. Wykorzystanie technologii informatycznej: przesyłanie prac i dokumentów drogą internetową, udział w życiu portali edukacyjnych, założenie własnego bloga – publikacje.
11. Opracowanie przy użyciu technik komputerowych różnych narzędzi pomiaru dydaktycznego testów, sprawdzianów, dokumentacji szkolnej, dyplomów.
12. Przygotowanie scenariuszy lekcji, konspektów przy użyciu komputera i Internetu.
13. Przygotowanie
dokumentacji załączonej do wniosku.
|
W okresie trwania stażu
Cały okres stażu.
| |
§ 7 ust.2 pkt.4
umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień w zakresie oświaty realizowanych zadań przez nauczyciela.
|
1. Aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki.
2. Korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej i pedagogicznej (nowości książkowe, czasopisma).
3. Znajomość aktualnego rozwoju uczniów z uwzględnieniem właściwości okresu rozwojowego.
4. Aktywna praca nad samokształceniem.
5. Współpraca z rodzicami.
|
Przez cały okres stażu
| |
§ 7 ust.2 pkt.5 umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
|
1. Analiza przepisów prawa oświatowego.
2. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji szkoły.
3. Konstruowanie przedmiotowych systemów nauczania i innych dokumentów nauczania.
4. Udział w pracach różnorodnych komisji – egzaminacyjnej, konkursów przedmiotowych, itp.
5. Przestrzeganie przepisów BHP.
|
W ciągu całego stażu
|